TALLÓZÁS A HUMOR VILÁGÁBAN
(A humor és a vicc pszichológiájáról)
Hárdi István
pszichiáter, pszichológus, a pszichológiai tudomány kandidátusa
„Az emberiségnek egy hatékony fegyvere van, ez pedig a nevetés”
Mark Twain
„Ha egy dolog humoros, keresd benne az elrejtett igazságot”
G. B. Shaw
Bevezetésként hasznos röviden foglalkozni a terület történelmével.
A viccek szájról szájra terjednek, ami sokban emlékeztet a népies
irodalomra, népmesére (Peters – Peters, 1974). A korok humora, viccei
változóak. Néha azon csodálkozunk, „min nevettek nagyapáink?” Ennek
jellemző példája az adoma. Ez általában derűs – legtöbbször nem nagy
igényű – történetecske. Gyűjteményekben különféle összeállításban
olvashatunk a témáról (például az egészségügy humoráról – Kun, 1983). A
kérdéskörrel először filozófusok foglalkoztak,
így Kant, Schopenhauer, Jean Paul, akik a meghatározás nehézségeiről is
írtak (Freud, 1905, 1982). Mai napig jelentős Henri Bergson munkája
(Bergson, 1986), amely új megvilágításba helyezte a témát. Különbséget
tett a vicc, a komikum és a humor között. Megállapította, hogy az
„emberi szféra”: a reakció, a visszhangot adó, nevető ember, csoport
nélkül nincs vicc, humor vagy komikum. A pszichológusok közül
Theodor Lipps és Walter Heymann (Freud 1905, 1982) munkássága emelhető
ki. A kísérletes pszichológia (Séra, 1980) a humorérzéket különféle
skálák segítségével is igyekezett megközelíteni.
A szociálpszichológiai megközelítés csoportok, népek, s az aktuális helyzet humorával foglalkozik. A viccek, például az arisztokrata viccek (Arisztid és Tasziló), a zsidó viccek (Kohn és Grün), a cigányviccek stb. ilyen tematikus csoportosításra adnak lehetőséget. A bolondviccek, az elmebetegekről alkotott társadalmi előítéletekről, az ő gondolkodásmódjukról ad képet. Rokon ezzel az udvari bolondok világa, akiknek mindent ki lehetett mondani, szabadabban kritizálhatták az uralkodót, miként a közmondás szerint is Kinder und Narren sagen die Wahrheit – gyermekek és bolondok megmondják az igazat. Előbbire példa a „gyermekszáj”, valamint a „Móricka viccek”. A politikai viccek
lehetőséget adnak a fennálló rend elleni kritikára és az elnyomottak
érzéseinek, vágyainak kifejezésére; diktatúrában az indulatok
levezetésére, „szelepként” szolgálnak.
A sztálinizmus korában divatosak voltak a „jereváni rádió” „hírei”: – Van-e élet a Marson? – adja fel a kérdést a jereváni bemondó. – Ott sincs! – hangzik a válasz.
Hasonlóan szelep jellegű az alábbi példa: Ketten beszélgetnek: – A szovjetek felmennek a Holdra. – Mind?
A pszichoanalitikus megközelítés,
Sigmund Freud műve a vicc és a tudattalan viszonyáról (Freud, 1905,
magyarul: 1982) új utat nyitott a témához. Korszakos hatása volt, s a
lélekelemzésen belül és kívül egyaránt befolyásolta a gondolkodást. A
vicc a tudattalanból származik, s a nevetés okozta öröm teszi lehetővé
az elfojtás felengedését. Szerinte a viccelő egy tudatelőttesből
származó ötletet ad át a tudattalannak, amelyen az dolgozik, és
visszaküldi a tudatba. Ezen az úton szexuális és/vagy agresszív,
valamint más késztetések kerülhetnek levezetésre. Az erkölcsöt képviselő
felettes én nyomása enged, s így az egyébként tiltott tartalmak is
kifejeződhetnek. Legjobb példái ennek a „disznó viccek”. Freud szerint a
viccekben gondolati, vagy „érzelmi megtakarítás” is érvényesül, mely
ugyancsak örömet okoz, s hozzájárul a hatáshoz. A „csattanó” rövid úton
fejez ki valamit, amit egyébként hosszadalmasabb lenne részletesen
kifejteni. Az akasztás előtt álló embernek ez a mondata sok mindent
mellőzve röviden „süti ki” érzelmeit helyzetéről: Na ez a hét is jól kezdődik…
A
humort, a humoros szót általában az egész témakörre alkalmazva
használják, mint ami derűt, nevetést okoz. Freud megkülönbözteti a
humort a vicctől (Freud 1928, 1948). Az önmagán vagy máson humorizáló a
valóság, a bajok, a nehézségek, a személyes szenvedések fölé emelkedik, s
úgy viselkedik velük, mint a felnőtt a gyermekkel. Így érthető Karinthy
Frigyes azon megállapítása, hogy Humorban nem ismerek tréfát,
mellyel a humor mélyebb igazságot tartalmazó, emelkedett jellegére
utalt, szemben a pillanat szülte tréfa, vicc könnyedebb súlyával. Mark
Twain halált okozó betegségéről szóló újsághírekre rövid közleményt tett
közzé: A halálomról szóló hírek kissé túlzottak.
Nevetünk
– már csak tömörsége miatt is – a szellemes mondaton, amellyel
bagatellizálja, szétrombolja a hírlapi kacsát, mintha az nem is saját
sorsáról szólna.
Freud
a viccképződést az álommunkához hasonlította, s abban az álomkeletkezés
ismert mechanizmusait alkalmazta – „viccmunkáról” – azaz benne
sűrítésről, célzásról, eltolásról és szimbolizálásról szólt.
A sűrítés legjobb példái az ismert szóviccek, melyek két vagy több szó együttesével, összegyúrásával fakasztanak nevetést:
Megkérdezik egy ostromlott város túlélőjét: – Hogy sikerült megúszni a viszontagságokat? – Bombásan…– hangzik a válasz.
Ebben a pompásan és az átélt bombázás sűrítődik a bombás szóban.
Freud ilyenkor „értelmi megtakarításról” beszél, amikor a gyors, rövid
megjelöléssel gondolkodást, hosszabb magyarázkodást spórolunk meg, s egy
szóból is megértjük a lényeget. A részletes elmondással elmaradna a
humoros hatás.
A
második világháború előtti viccben egy falusi pap ostorozni akarja
közössége erkölcseit, és prédikációja végén, a nyomaték kedvéért, még
hozzáteszi: – …és ez valóságos Szodoma és Gonorrhea…
Szóvicc,
amely elszólásnak is felfogható: A Bibliából ismert a gonoszsága miatt
elpusztult két város egyikének nevéből két szó cseng egybe, s sűrítés
nyomán a Gomorra szó helyett gonorrheát mond, amellyel – egyben céloz is a szabados életre – s az annak folyamán elterjedt nemi betegségre.
Az elírás, az elszólás egyik formája is kelthet mosolyt, s ebben – mint ezt Freud A mindennapi élet pszichopatológiájából (Freud, 1904) tudjuk – az elfojtott, tudattalan impulzusoknak nagy szerepük van. Ezt példázza a Népszava címoldalán, 1953-ban megjelent hír a szovjet diktátor haláláról:
„Mély megrendeléssel értesültünk
Sztálin elvtárs haláláról”. – Nevetnünk kellett, mert kiderült, hogy
ugyan a tény közlésére kényszerültek, de egyáltalán nem voltak
„megrendülve” – ahogy egyébként ilyenkor érezni szoktak. Sőt:
kifejeződött benne az elnyomó elleni agresszió, s tiltakozás az
őszintétlen részvét megjátszása ellen. Mindez röviden, egy szóba
sűrítve.
Az
agresszió elfojtásáról és feloldásáról szól egy, a Budapest ostroma
utáni időkből származó vicc, amikor a rossz közbiztonságban, főként
éjszakánként embereket gyakran levetkőztettek és kiraboltak: Ingben
és alsónadrágban áll egy ember a rendőrségen. Kikérdezik: – Hát magával
mi történt? – Megtámadtak és kiraboltak norvég tengerészek! – Talán
szovjetek? – Nem én mondtam! – hangzik a válasz.
Ebben
a megszálló katonáktól való félelem miatt a tettesekre olyan abszurd
megjelölést használ, ami képtelensége miatt önmagában is nevetséges, s
utána szorongva tovább védekezik „hogy nem ő mondta” ki – az igazat.
A következő példa a viccmunka több elemét is tartalmazza:
A gazdag, de közismerten zsugori ember temetésén a papnak beszédet kell mondania. Nehéz helyzetében ezt így oldja meg: – És itt van előttünk az az ember, akinek jótettei örökké titokban maradnak… mert soha, soha senki nem tudott róla!
E viccnek kritikus, agresszív
él is tulajdonítható: valójában azt közli, hogy az elhunyt gonosz,
zsugori ember volt, aki soha senkinek semmit sem adott. Ezt azonban
ironikusan teszi, úgy mondja el, mintha a halott titokban jótékonykodott
volna. A szöveg kétértelműsége és a benne rejlő célzás azonban az ellenkezőre utal.
A
viccek további megértést is lehetővé tesznek, mivel a bennük működő
mélypszichológiai elemek a tudattalan, a „viccmunka” mellett további
társadalomlélektani tanulságokkal is szolgálnak. Ebből a szempontból
különösen tanulságosak a bolondviccek.
Ezek elvezetnek a pszichiátriába.
Nem véletlen, hogy pszichiáterek is foglalkoztak e kérdéssel. Elsőként
Ewald Hecker 1873-ban, majd – a pszichiátria nagy rendszeralkotója és
iskolateremtője – Emil Kraepelin akadémiai tisztsége átvételekor írt a
komikum pszichológiájáról. A „bolondviccek” egyik ősének az 1785-ből
származó (Peters – Peters, 1974), egy londoni orvosról, John Monróról
(1715–1791) szóló viccet tekintik, amely nálunk is sokféle változatban
ismert:
Monrót,
korának London egyik legismertebb pszichiáterét körülveszik betegei az
elmegyógyintézetben, s kijelentik, hogy most beledobják az üstbe, a
forró levesbe. Erre az orvos azt válaszolja, hogy ruhástól nem lehet,
mert elrontaná a levest, ehhez le kell vetkőznie. Amíg ő lassan
vetkőzik, időt nyer, megérkeznek az ápolók és megmentik.
Ez a vicc a betegek veszélyességét és a pszichiáter okosságát illusztrálja. Ez a motívum számos hazai és külföldi példában vissza-visszatér.
Ilyen
az a hazai történet, amelyben az elmeorvost arra akarják a betegek
kényszeríteni, hogy ugorjon le a negyedik emeletről, de ő azzal menti ki
magát, hogy leugrani könynyebb, mint ilyen magasra a földszintről
felugrani – s ezzel az ötlettel elengedik
E
példában a viszonylag egyszerűen gondolkodó betegeket az orvos
„megfelelő” szintű ötlete „meggyőzi”. Az ily módon primitívnek, sőt
butának beállított betegek (Peters – Peters, 1974) – úgy vélem (Hárdi,
2005) – regresszióban vannak – első példában orális-kannibalisztikus impulzusoknak engednek (meg akarják főzni, és meg akarják enni), a másodikban mágikusan gondolkodnak (az orvos képes a földszintről a negyedik emeletre felugrani). Ugyanakkor a pszichiáter mély empátiáról tesz tanúságot: annyira beleéli magát a betegek irreális világába, hogy azok gondolatát folytatja, s szinte azonosul velük.
Hasonlóképpen értelmezhető a következő példa:
Két
beteg fest egy szobát, az egyik a létra tetején, a másik alatta, a
padlón állva cseréli a vödröket, s festékkel látja el a magasban dolgozó
társát. Amikor kifogy a fenti vödörből az anyag, el kell mennie a
pótlásért, és a kiürült festékes vödröt a magasból kellene lehozni. Mire
megszólal: – Fogózz meg az ecsetben néhány percre, mert elviszem a
létrát…
Ez
az abszurd gondolkodásnak tűnő ötlet mágikus elemeket is tartalmaz (az
ecsetbe bele lehet kapaszkodni), de a laikus számára „ez butaság”, mint
ezt Petersék kifejtik. Szociálpszichológiai szempontból az ilyen viccek a
pszichotikus betegekkel szembeni előítéletet is
tartalmazzák, aminek – különösen a mai modern világban – semmi
realitása nincs. Pontosabban: az elfogult társadalmi szemléletet
tükrözik, a viccbeli beteg nem azonos a valóságossal, akkor sem, ha
lehetnek a viccben mélypszichológiai elemek.
A pszichiáter (vagy az „idegorvos”) személyét illető sztereotípiák és előítéletek is bőven szerepelnek ezekben a viccekben.
Egy
„vélt parazitózisban” szenvedő beteg elpanaszolja az orvosnak, hogy a
bőre alatt „lévő” – vélt – bogarakat állandóan le kell magáról söpörnie… – Jó, jó, de ne rám… – hangzik a pszichiáter válasza.
Petersék szerint az ilyen viccek a pszichés infekciót
illusztrálják, mely szerint az elmebetegekkel foglalkozó – orvos, ápoló
– hivatása áldozatává válhat: „megfertőződik” a kóros tartalmakkal,
azaz maga is beteggé válhat. Karinthy Frigyes is sok helyen írt az ő
korában a még „zárt osztályról” elterjedt előítéletekről, amely szerint
„a kulcs különbözteti meg a személyzetet a betegtől”. A ma is élő
vélekedéssel szemben az igazság az, hogy mint minden emberben, az
orvosban is élhetnek problémák, konfliktusok, melyet ki-ki a maga módján
old meg, esetleg szublimál. A pszichiátereknél ez a lehetőség a
hivatásban is adott, a pályán élhetik ki humanista érdeklődésüket, problémamegoldó készségüket.
Már
az ismertetett példák utaltak arra, hogy a bolondviccek még
megváltozott formában is elmaradnak a tudomány fejlődésétől, például a gyógyíthatatlanság előítéletével, illetve a kórosnak vélt állapot változtathatatlanságának groteszkségével:
Egy
beteg magát XVI. Lajosnak véli. Az ápoló arról számol be a viziten a
főorvosnak, hogy az illető már sokat javult, mert most már csak XIV.
Lajosnak véli magát… (Peters – Peters, 1974)
Eltekintve
attól, hogy ez nem felel meg a valóságnak, azaz nem így gyógyulnak a
betegek, de az idő is eljárt a királyokról, Napóleonokról szóló
téveszmék felett. Folytatni lehetne a példákat, és mindegyikhez még
sokféle magyarázatot lehetne hozzáfűzni, de célszerű végül összefoglalni
a bolondviccek mentálhigiénés jelentőségét:
1. A pszichiátriai témájú viccekben a pszichés betegekkel kapcsolatos társadalmi szemlélet és előítélet
tükröződik. A viccek ugyan tartalmazhatnak valós elemeket, de ezek
inkább a szociálpszichológiai tényezőkre utalnak, mint a valódi
betegekre. A viccbeli „bolondok” nem azonosak a gyakorlatban
kezeltekkel.
2. Előítélet, izoláció és főként hárítás
is szerepel bennük. Ez az elmebetegségtől való félelemben is
gyökerezik. A „beteg az más”, „nem olyan, mint mi”, „veszélyes”,
„elkülönítendő” stb. A kórostól érzett szorongást és agressziót a
betegekre vetítik ki. A társadalmi mellett az egyéniségnek is fontos a
szerepe: ismert az elmebajtól való különféle jellegű szorongás.1
A viccelésben – mint az eddigiekben is láttuk – nagy szerep jut az érzelmeknek, valamint a hangulati tényezőknek.
Mindennapi életből ismert, hogy derűs, vidám emberek szeretnek
„viccelődni”, gyermekek tréfát űznek egymással. A nevetés az egészséges
élet kifejezője. Serdülők – sőt szerelmesek is – sokszor „ok nélkül”
nevetgélnek. Mondhatni örülnek az életnek, egymásnak. Ugyanakkor a humor
jelentkezhet megterhelő, sőt depresszív hangulatot keltő helyzetekben
is. Említettük az „akasztófahumor” példáját, az ironikus megjegyzést,
amit a halálraítélt mond kivégzésre induláskor: na ez a hét is jól kezdődik! Anna Freud szerint a humor lehet a hárítás
egyik formája (Sandler – Freud, 1985). Vannak „nevetős” emberek, akik
vidámsága mögött szorongás rejtőzik. Chaplin a humor gyökerét a halál
elleni védekezésben látja, az ember az egyetlen élőlény, aki nevetni
tud, s így küzd a halálfélelem ellen (Hárdi, 2007). A nemrég elhunyt
nagyszerű komikus, Hofi Géza kitűnő budapesti szobra egy halálfejet tart
a kezében, mellyel szembenéz.
A viccmondásban, humoros jelenetek előadásában nagy szerepe van a feszültségnek. A jó előadók megfelelően előkészítik a poént, mely annál intenzívebben sül el, mennél jobb az előkészítés. Chaplin Cirkuszában geget-gegre halmozva a crescendo
jelenetében lavinaszerű hatást ér el: mint díszletmunkás beviszi a
porondra a bűvész kellékeit, s egy asztal rejtett gombjának „véletlen”
megnyomására a bűvész trükkjei fokozatosan nyilvánvalóvá és nevetség
tárgyaivá válnak. A jó viccmondás lehet művészet, amikor a tudattalan
bemutatása – különösen jó előadókészség esetén – a személyiség
flexibilitására is utal: jól tud bánni a tudattalanjával. Másfelől a jó
előadó dramatizálással szinte szemünk elé hozza a viccbeli jelenetet
vagy történést, fokozza a feszültséget, s ezzel a poén is jobban „sül
el”. Sok kiváló viccmesélőben sajátos egyéni humorérzék rejtőzik,
mondataikból ellenállhatatlan derű árad – ami mind fokozza a hatást. A
„poéngyilkosság” a humorérzék hiányáról, gátlásról, esetleg neurózisról
árulkodhat.
A tudományos közlésben, előadásban, oktatásban
fontos szerep jut a humornak. Az elvont tételek, nehéz problémák egy
idő után megterhelhetik a hallgató figyelmét, s az ilyenkor elmondott – a
kérdéshez kapcsolódó – anekdoták, viccek feszültségcsökkentők,
pihentetők lehetnek. Így élénkebbé, színesebbé is válhat az előadás.
Különösen hosszabb előadásoknál megnő a hallgatóságban a derű iránti
igény: egy-egy fárasztó óra befejezése előtt, igénybevevő
előadássorozatok vége felé könnyebben nevetnek – néha akár még egy
emelkedettebb hangulatú mondaton is, s szívesen veszik az ellazulást
keltő humort. A laikusokban a vicc oldhatja az újtól való félelmet,
közelebb hozhatja a „magas pódiumon” beszélő tudóst. A lelkes, derűs
ismeretterjesztés nem csupán értelmileg, de „érzelmileg is leköti” a
hallgatóságot, ahogy ezt például Öveges professzor tévéelőadásainak
népszerűségében is tapasztalhattuk. Természetesen – ahogy ezt jó
előadóknál is látjuk – a tréfa, a vicc csak mértékkel alkalmazható.
A humor világának a lelki egészségvédelemben, a mentálhigiénében nagy
a jelentősége. Már volt szó a viccnek feszültségcsökkentő
mechanizmusáról. Freud is ír a humornak szenvedés elleni hatásáról,
amelynek segítségével az ember felülemelkedhet bajain (Freud, 1928,
1948). Ugyancsak ismert stressz-leküzdő tulajdonsága is. A trauma feldolgozását is
szolgálhatja, ahogy ez – különös módon – a 2001. szeptember 11-i, az
USA-t ért szörnyű terrortámadás után történt. A világot megrázó esemény
nyomán Amerikában ilyen tárgyú viccek is keletkeztek.
Maga a nevetés
is segíthet a lelki egészség fenntartásában. A nevetés nyomán a
szervezetben endorfinok szabadulnak fel, részlegesen kicserélődik a tüdő
reziduális levegője, a rekeszizom erőteljes mozgásai fokozzák a
bélperisztaltikát, javul az emésztés, a szervezet immunháztartása – a
kacagás „zsigeri kocogás” (Bagdy – Pap, 2005). Nemzetközi „nevető”- és
„hahota-klubok” segítenek a lelki egyensúly fenntartásában, a
gyógyulásban. Hazánkban 2000 óta kórházi gyermekosztályokon
„bohócdoktorok” a kis betegek hangulatának javításával járulnak hozzá
felépülésükhöz.
Kulcsszavak: humor és pszichológia, vicc és a tudattalan, a vicc szociálpszichológiája, pszichiátriai viccek, humor és lelki egészség
IRODALOM
Bagdy Emőke – Pap János (2005): Gondolatok a nevetésről. Psychiatria Hungarica. 19, 5, 390–418.
Bergson, Henri [1900] (1986): A nevetés. 3 kiadás. Gondolat, Budapest
Freud, Sigmund 1904] (1941): Zur Psychopathologie des Alltagslebens. Ges. Werke. Bd: 4, Imago, London
Freud, Sigmund [1905] (1982): A vicc és viszonya tudattalanhoz. In Freud: Esszék. Gondolat, Budapest
Freud, Sigmund [1928] (1948): Der Humor. Ges. Werke. Bd: 14, Imago, London
Hárdi István (2005): Pszichiátria a humorban (Szerkesztői előszó). Psychiatria Hungarica. 19, 5, 378–379.
Hárdi István (2005): Humor a pszichiátriában (Szerkesztői előszó). Psychiatria Hungarica. 19, 5, 440–441.
Hárdi István (2007): A filmművészet halhatatlana: Charlie Chaplin. Adalékok egy zseni analíziséhez. Magyar Tudomány. 2, 226–232.
Kun Erzsébet (1983): Derítő-szerek. Gondolat, Budapest
Peters, Uwe Henrik – Peters, Johann (1974): Irre und Psychiater. Kindler, München
Sandler, Joseph – Freud, Anna (1985): The Analysis of Defence: The Ego and the Mechanisms of Defence Revisited. International Univetsity Press, New York
Séra István (1980): A nevetés és a humor pszichológiája. Akadémiai, Budapest
9 Comments
kovacs said
Ha
van valami, amit nem szeretek, az egyik az, mikor szakemberek elemeznek
és megmagyaráznak egy viccet. Olyan ez, mintha a szeretett kedvesünk
bőrét nagyítóval vizsgálnánk. Brrr...
Van egy különleges feeling ilyenkor, ami szinte megmagyarázhatatlan! Valóban! Nagyon találó a hasonlatod! Köszönöm.
|
denebola35 wrote on Jan 8, '09
Talán
nem is azzal van itt gondja a hozzászólóknak. Az orvostudomány is
hozzáteszi ehhez a magáét, ami természetes. A nevetésnek nagyon fontos
szerepe van a feszültségek levezetésében. Ezt tapasztaltam legutóbb a
tanárnőnél tett látogatásom alkalmával.
|
vinkoattila wrote on Jan 8, '09, edited on Jan 8, '09
Már
egy 3 kötetes sorozatot is megjelenthettünk volna a vicces ahelyzetek
sokaságából, amit a TANÁRNŐVEL megéltem. Debrecen vörös betűkkel
kiemelve!
Igen, fontos a nevetés! |
csabailajos wrote on Jan 8, '09
Véleményem
szerint is a humorra, a viccre való képesség az ember túlélésének
legfontosabb akkumulátora. Mi a szívműtétünk előestéjén is egész este
viccelődtünk. Persze féltünk, de a legjobb feszültségoldó volt.
Tetszett a tanulmány, bár sok pontot éppenhogy érintett. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése